Uddannelsesinstitutioner

Styrk det sociale ansvar og skab et stærkere socialt fælleskab
 

Inklusion på studiet

Med et konkurrence-samfund, der fokuserer på uddannelse af alle, opleves flere studerende på de videregående uddannelser, der ikke er mentalt modne til at varetage et studieliv. Dette betyder, at flere studerende springer fra studierne og føler sig utilstrækkelige i forhold til de udfordringer, de bliver stillet overfor.
Mange videregående uddannelser har i dag taget højde for disse problematikker, ved at have en mere struktureret tilgang til undervisningen og mentorer stillet til rådighed for studerende med kendte udfordringer. 
Der arbejdes målrettet med at tilrettelægge special tilrettelagte uddannelser til de mange studerende, der er blevet diagnosticeret i løbet af deres opvækst, men også her er det en udfordring at finde plads til alle, der opfylder kriterierne. Dette og alle, der samtidig lever med psykosociale udfordringer, et neuro-divergerende handicap eller en ikke opdaget diagnose, er fortsat mange steder udfordret i uddannelsessystemet. Frafaldsprocenten er høj, og selvom der er fokus på dette, er det ikke altid, det lykkes at nå i mål med indsatserne. Alle ønsker vi et liv, der fungerer, men mange har oplevet mange nederlag med et dårligt selvbillede til følge, samtidig med at mange af andre grunde er udfordret mentalt og socialt.
Med neuropædagogik og praktiske tiltag kan man for mange ændre hele  tilgangen til studiemiljøet og give dem en overskuelig hverdag.

Diverge- styrker Inklusion

Divergerende social adfærd

  • Rådgivning inden for divergerende adfærd
  • Inklusion af særligt sårbare studerende
  • Kurser i ADHD, Autismediagnoser og adfærd.
  • Supervision og sparring af lærere, mentorer eller andet personale
  • Bisidning i forbindelse med samtaler med elever, der er diagnosticeret med autisme, ADHD eller lign. diagnoser
  • Erhvervscoaching, samt coaching i selvforståelse

" Det sociale er vigtigt og ønsket af alle. Det er et livsvilkår. Problemet kan være, at et menneske med et neurodivergerende og ofte usynligt handicap kan blive udbrændt af at skulle aflæse og forstå sociale situationer, vi andre rent instinktivt forstår"

Charlotte Fredberg

Diverge-specialist i praksisløsninger

Praksisløsninger - Nødvendige for nogen, gavnlige for alle.

  • Hvordan kan psykopædagogik hjælpe studerende med neurodivergerende udfordringer?
  • Hvordan kan man som underviser vha. praktiske redskaber skabe struktur og visualitet i undervisnigen, så alle føler sig inkluderet?

Jeg har mulighed for at hjælpe med at lave de fysiske og visuelle hjælpemidler, så de passer til det emne, der bliver gennemgået, og så underviseren kan bruge tiden til at undervise.